top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תSarah Barkai

אקשן - מה היא בעצם עלילה




 בפוסטים הקודמים דיברנו על כך שאפשר להתחיל סיפור או תסריט מאחד משלושה דברים – דמות , עולם ועלילה. הצלע השלישית במשוואה, והכי שנויה במחלוקת, היא העלילה (מוזיקה דרמטית). מאות ספרים נכתבו על עלילה, מאריסטו שכתב את פואטיקה לפני אלפיים שנה ועד סיפור של רוברט מקי שכל תלמיד קולנוע רכש בשלב זה או אחר. בזמן שכתבתי את הפוסט הזה התפזרתי לכל מיני כיוונים שונים כמו מבנה עלילתי וסוגי עלילה שונים אבל אני רוצה לנסות לזקק את המונח "עלילה" כמה שיותר כדי לתת לכם רעיון מה לחפש.


על מה אני מדברת כשאני מדברת על עלילה


לרוב כאשר תשאלו תסריטאי על מה הסרט הוא יתחיל עם הדמות – זו סדרת מתח על פוליטיקאי שמואשם בשחיתות. אם ניתן לו עוד כמה שניות הוא ימשיך להסביר את הרקע – בעולם של פוליטיקאים מושחתים הוא היחיד שלא לקח שוחד ועכשיו אויביו מעלילים עליו עלילות. נחפור עוד קצת נקבל את הפרמיס – הוא נחוש לנקות את שמו הטוב.


שימו לב מה קיבלנו עד עכשיו – תיאור דמות, רקע ופרמיס. כל אלה דברים חשובים מאוד אבל עדיין אין כאן עלילה. עשרות פעמים ראיתי את התסכול בעיניים של תסריטאים שהרגישו שהם עשו עבודה מצוינת ומי את שתגידי לי שאין לי עלילה.


אז לפני שאתם סוגרים את הפוסט תוציאו דף ועט ותרשמו לכם באותיות גדולות - העלילה היא רצף הפעולות שהדמות – פוליטיקאי - עושה בנסיבות שבה היא מוצאת את עצמה – עולם של שחיתות - על מנת להגיע למטרה -  לנקות את שמו הטוב.


מי עושה, מה, מתי ואיפה.


אני יודעת, עבדתם מאוד קשה על הרקע, על תעודת הזהות לדמות שלכם, עשיתם עבודה מצוינת ועכשיו צריך לתת לדמות שלכם משהו לעשות. אולי זה מרגיש שאתם מקטינים את כל היצירה שלכם לסדרה של פעולות אבל כל העבודה שעשיתם עד עכשיו הולכת לחדד את העלילה ולהפוך אותה לסיפור מצוין. אם הדמות שלכם בנויה נכון, אתם תדעו בדיוק מה היא עומדת לעשות. אם העולם שלכם בנוי כמו שצריך, המכשולים בדרך שלה ברורים לכם כשמש.


נמשיך עם הדוגמה שלנו ונמצא את העלילה – הפוליטיקאי שלנו רוצה לנקות את שמו הטוב, בשביל זה הוא צריך לפרוץ למשרדים של המתחרה כדי למצוא את ההקלטות שיוכיחו שהוא חף מפשע. בבקשה, יש לו מה לעשות! עכשיו הוא יתעמת עם המצפון שלו כי הוא אדם כנה, הוא יתמודד עם יריבים אכזריים, האם הוא ינצח? זה כבר תחליטו בעצמכם.


למה לי פוליטיקה


מהלך הפעולות בעלילה הוא נושא שנוי במחלוקת בפני עצמו, יש יגידו שהמבנה הקלאסי נובע מהסיפור ולא ההפך. אני עצמי משתמשת במבנה בעיקר על מנת לסדר את העלילה ולדאוג שהקצב שלה נכון ומעניין. זה חשוב בעיקר בסרטי מתח בגלל שהקצב מכתיב את החוויה. אבל מבנה זו מפלצת שנתמודד איתה מאוחר יותר :)

 


16 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentários


bottom of page