top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תSarah Barkai

מה זה לקטורה – הפעם ספרים

למרות שהאהבה הגדולה שלי היא קולנוע, ספרים תמיד תפסו מקום ענק בחיים שלי, ובדירה שלי... חלקכם יודעים שהדיי ג'וב שלי הוא בסטימצקי. כן, זה באמת כיף לעבוד בחנות ספרים, למרות שזה לא רומנטי כמו שזה נשמע. בזכות העבודה בסטימצקי זכיתי גם לעסוק בלקטורה עבור שתי הוצאות לאור שונות. משלמים לי לקרוא ספרים, נכון שאתם מקנאים?  


לקרוא בתור מקצוע


כמו שכבר הבנתם לקטורה היא בעצם חוות דעת מקצועית. רוב ההוצאות לאור בארץ מעסיקים לקטורים על מנת להחליט אם כדאי לפרסם ספר מסוים. התהליך של תרגום והדפסת ספר הוא השקעה כלכלית לא קטנה עבור הוצאות והם צריכים חוות דעת כמה שיותר מפורטת כדי להגיע להחלטה הנכונה. מידי חודש אני מקבלת עותקי קריאה באנגלית של ספרים שטרם יצאו בארץ או לפעמים אפילו בעולם ואני יושבת לקרוא על מנת לתת את הדעה המקצועית שלי.


הדוח המפורט שאני צריכה להגיש להוצאה כולל בין השאר –


  • תקציר עלילה

  • חוות דעת

  • קהל יעד מתאים

  • פוטנציאל מסחרי


חוות הדעת מורכבת מכמה נקודות חשובות כמו איך הייתה חווית הקריאה? מה הרגשות שהתעוררו במהלך הקריאה? האם הספר מזכיר ספרים אחרים שקראת? כאן הלקטור יכול לשפוך הכל, האם הספר בכלל עניין אותך, האם הוא הכתיבה איכותית, האם הספר הרשים אותך, הצחיק אותך. בעניין קהל היעד והפוטנציאל המסחרי של הספר הדעה שלי כמובן מגיעה מהניסיון שלי בתור מנהל חנות, יש עבור ההוצאות חשיבות ליכולת המכר של הספר, האם אני רואה את עצמי ממליצה על הספר הזה ללקוחות?

 

מי צריך את זה בכלל


לקטורה זה לא רק להוצאות. אם אתם כותבים, יש מצב שגם אתם תרוויחו מלקטורה מקצועית. בין אם יש לכם כתב יד לשלוח להוצאות לאור או תסריט כתוב שאתם רוצים לקדם, תמיד כדאי לקבל פידבק מקצועי. לקטור עם ניסיון יכול לתת  לכם עצה כנה ומכבדת, להדגיש לכם את החוזקות של הסיפור והצביע על בעיות שקורא ממוצא לא ישים לב אליהן. נכון, החברים שלך חשבו שזה גאוני, אבל האם אתה יכולים לסמוך על מישהו שחלקתם איתו ספסל בכיתה ג' שידע אם לספר שלכם יש סיכוי להתעמת מול אתגר קרת או מאיר שלו? לחלוק את היצירה שלך עם העולם זה תהליך קשה ומפחיד, עדיף להיות כמה שיותר מוכנים ולקבל את כל העזרה שאתם יכולים.

 

18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Kommentare


bottom of page