top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תSarah Barkai

מה זה לקטורה ולמה זה חשוב

בתחום שלנו מדברים המון על לקטורה, זהו חלק בלתי נפרד מהעשייה ואנחנו פוגשים אותה שוב ושוב בין אם בקרנות הקולנוע או בהוצאות לאור, אבל למי שרק מתחיל קשה להבין מה הכוונה. בתור תסריטאים, יוצרים או סופרים המילה הזו הולכת לעקוב אחריכם כל הקריירה וכדאי שתבינו בדיוק במה מדובר. אני עוסקת בשנים האחרונות בשני סוגים של לקטורה – עבור קרנות קולנוע ועבור הוצאות לאור, זה בעיקר כרוך בהמון קריאה (אני לא מתלוננת) ואני יכולה לדבר על זה המון. לכן אפצל את הפוסט הזה לשניים, היום נדבר על קולנוע.


אז מה זה בעצם לקטורה?


כל מי שמתעסק בתחום, בין אם יוצרים מתחילים או ותיקים, צריכים לעבור לקטורה. כן, כולם. כולם מגישים את היצירה שלהם לקרנות ומחזיקים אצבעות שיעברו את התהליך בשלום. כולם יושבים בבית וכוססים ציפורניים עד שמקבלים תשובה. באתרי הקרנות תוכלו למצוא הסבר על המדיניות שלהם ותהליך בחירת הלקטורים, אבל אני רוצה לתת לכם מבט מבפנים.


עבור קרנות הקולנוע התפקיד של הלקטור הוא לקרוא את מה שהגשתם לקרן - זה משתנה עם כל הגשה אבל מדובר בדרך כלל בתקציר, הצהרת כוונות, דף תיאור דמויות ולפעמים תסריט או חומר מצולם. אחרי שקרא את החומר בעיון הלקטור צריך להגיש לקרן חוות דעת. רוב הקרנות מבקשות חוות דעת מפורטת מאוד, עם הרבה שאלות ענייניות על תוכן הסרט.

 

להגדיל את הסיכויים


על מנת להבין מה דרוש כדי לקבל מהקרנות אור ירוק, צריך להבין מה הן דורשות מהלקטורים. חשוב לדעת שרוב השאלות שהלקטור צריך לענות עליהם הם על גופו של סיפור. זוכרים שדיברנו על עלילה, עולם ודמות? אז בשלב הזה, הכול הולך להיחשף. אם לסרט שלכם חסר אחד האלמנטים החשובים לבניית נרטיב, יתפסו אתכם עם המכנסיים למטה.


דוגמאות לשאלות לקטורה -


האם יש קונפליקט ברור?


האם הדמות הראשית בנויה היטב?


האם יש עלילה ברורה?


כל הנקודות האלה הולכות להיבדק תחת זכוכית מגדלת, גם אם מדובר בהגשה רק לפיתוח. חשוב שתהיו בטוחים בסיפור שלכם, שהדמויות שלכם יהיו מלאות, שהעולם שלכן יהיה בנוי היטב. הקרנות והלקטורים רוצים לראות שאתם מוכנים לצאת להפקה, יש לכם סיפור טוב, אתם יודעים בדיוק מה אתם רוצים להגיד, אם הייתי צריכה לתת רק הסבר אחד – הם רוצים שתעשו סרט!


לקטורים הם גם בני אדם


בתור לקטורית, יש כמה דברים שחשובים לי מאוד. קודם כל והכי חשוב, תראו שאכפת לכם. מהסרט שלכם, מההגשה הזו, תשקיעו. מבטיחה לכם שאפשר לראות כשליוצר אין חשק והוא לא לוקח את ההגשה ברצינות. לקטורים מדברים על זה. התפקיד שלנו הוא לתת לכם כספי מיסים כדי לספר את הסיפור שלכם, אנחנו לוקחים את זה ברצינות, גם אתם צריכים לקחת את זה ברצינות. אם לקרן יש דרישות, תעקבו אחריהן. אם ביקשו ממכם מספר מסוים של עמודים, פונט מסוים, זה לא סתם, קשה לקרוא ארבעים הגשות על מחשב נייד.


קשר אישי הוא אחת הדרכים להראות שאכפת לכם. לא חובה שהסרט יהיה סיפור אישי שלכם אבל הקשר שלכם לסיפור הוא מאוד חשוב. הרי יש סיבה שהתחברתם לנושא, לדמות שכתבתם, ספרו לנו. הצהרת כוונות זה משהו שלא הבנתי בתחילת הדרך אבל כשאני קוראת הגשה חשוב לי להבין כמה היוצר קשור לסיפור.


חשוב לזכור – אנחנו הלקטורים יוצרים בעצמנו, אנחנו חיים את היצירה כל יום ואנחנו מסתכלים על החומר שהגשתם בעיניים של יוצרים. גם אנחנו מגישים לקרנות ומקבלים את חוות הדעת. מצד אחד זה מלחץ, כי אנשים מהתעשייה



הולכים לקרוא את התקציר שלכם. אבל מצד שני, אנחנו באותה סירה, ואנחנו רוצים לתת לכם את היחס שהיינו רוצים לקבל.


דברו איתי


אם יש לכם רעיון, סיפור או הגשה שצריכה שיפוץ, אשמח לחלוק את הניסיון שלי אתכם ולהגדיל את הסיכויים שלכם להתקדם. דברו איתי!


כתיבה מהנה :)

21 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

コメント


bottom of page