top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תSarah Barkai

מי זה שם – פיתוח דמות בתסריט

עודכן: 30 באפר׳

כל מי שעשה קורס כתיבה בסיסי כבר יודע שישנן שלוש דרכים עקרוניות לחשוב על סיפור - העלילה, העולם והדמות. בין אם יש לכם רעיון כללי על העולם בו מתרחש הסיפור שלכם - ישראל של שנות השבעים, התיישבות אנושית ראשונה על מאדים או מלחמת העולם השלישית. סיפור חזק שאתם חייבים לחלוק  – גבר מחפש אהבה, אישה מחפשת נקמה או חבורה של אנשים מחפשים צדק. דמות מרתקת שאתם חייבים לספר את הסיפור שלה - גבר בודד, אסטרונאוטית כועסת, רמטכ"ל עם צרבת כרונית.




כל אחד מהאלמנטים האלה יכול להניע את הדמיון שלכם ולבנות סיפור קולח, אבל אם אחד מהם לוקה בחסר, זה יכול להיות קריטי. בפוסט הראשון שלי אתמקד בקצרה על פיתוח דמויות, ותסלחו לי אם אדבר עליה בלשון נקבה.


אתה מדבר איתי?


פיתוח דמויות הוא אחד האלמנטים החשובים בסיפור. אחד הדברים שאיתם אפשר לזהות תסריט בינוני הוא דמות שאיננה מלאה, דמות שחסר עליה מידע קריטי או שהעולם הפנימי שלה לא מתנהל נכון. אם לקהל אין מספיק מידע על הדמות, יהיה להם יותר קשה להזדהות איתה ולעקוב אחריה לאורך העלילה, וזה מה שאנחנו רוצים בעצם.  


חשוב לזכור הם שהדמות הראשית היא המדריכה שלנו במהלך הסיפור. הצופים הולכים לחוות את העולם והעלילה דרך העיניים של הדמות הראשית, אין דרך להתחמק מזה. אנחנו הולכים ללמוד להכיר את היחס שלה לעולם שבו היא מתקיימת, את הסיבות לדרכים שבה היא פועלת. בגלל כל זה ועוד אנחנו צריכים לספק לצופים דמות מלאה ושלמה. לא אמרתי מושלמת, אל דאגה, רק שלמה מבחינה "אישיותית". 


נעים מאוד


מצד אחד, יכול להיות שאתם מכירים את הדמות שלכם בצורה אינטימית. הרי היא יושבת אצלכם במוח ולוחשת לכם כל כך הרבה זמן שהרגשתם שאתם חייבים לשבת לכתוב את הסיפור שלה. מצד שני, יכול להיות שיש לכם רק רעיון כללי עליה, מי היא ומה היא צריכה לעשות בסיפור. אם זה החלק השני אז אני מנחשת שהסיפור שלכם סובל גם הוא. אז תנו לי להציע לכם טריק ישן מבית הספר לקולנוע – תעודת זהות.


קחו דף A4 נקי, או פתחו מסמך חדש בוורד, אני אמתין. מוכנים? יופי.


למעלה מצד שמאל כתבו את שמה המלא של הדמות, תאריך ומקום לידתה. יש?


בצד ימין כתבו תיאור פיזי. זה הרי גם ככה הולך להיות בתסריט שלכם אז לכו על זה – מבנה גוף, צבע שיער, צבע עיניים. האם יש לה צלקות או קעקועים, מאיפה הצלקת ומה המשמעות של הקעקוע. האם השיער שלה קצר בגלל שהיא אדם פרקטי או ארוך כי ככה בן הזוג שלה מעדיף.


הלאה – מצב משפחתי - נשואה, גרושה, רווקה, ילדים, נינים. מצב תעסוקתי – מנכ"לית סטארט-אפ, מובטלת עם קצבת נכות, חיילת בקבע.


עכשיו נכנסים ממש פנימה – מה היחסים שלה עם הסביבה שלה? הורים, בן/בת זוג, ילדים או חברים לעבודה. מה שחשוב לנו מאוד - מה היחס שלה לדמויות האחרות בסיפור? מה הבעיה שלה עם הבחור שהוא מספר שתיים ברשימת הדמויות שלכם?


פיתוח דמות זה לכולם


אני משערת שאתם כבר מתחילים להבין את הקטע אז אני אפסיק לחפור. תעודת הזהות הזו היא מסמך שהולך להיות אתכם בזמן הכתיבה, דרך הליהוק ואפילו על הסט. זה ישפיע על בחירת השחקנית, המלתחה שלה והסטייל שיער. והשלב הבא בעבודה שלכם הוא הדבר הזה שכל שחקן צריך בשביל לעשות את העבודה שלו – מוטיבציה.


אבל זה כבר יהיה פוסט נפרד :)

47 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Instagram

©2021 by Sarah Barkai. Proudly created with Wix.com

bottom of page