top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תSarah Barkai

מקגאפין למתחילים

 

היום אני רוצה לדבר על משהו שנוי במחלוקת בתסריטאות – המקגאפין (מוזיקה דרמטית). כלי דרמטי שגם אם אתם שומעים עליו פעם ראשונה, הוא חלק מכמעט כל סיפור קולנועי עד כה.


מה זה בכלל


היצ'קוק הפך את המושג הזה לפופולארי בהרצאות וראיונות שלו בשנות השלושים אבל מסתבר שהוא לא זה שהמציא את המושג. הקרדיט מגיע לתסריטאי הגאון אנגוס מקפייל. בקצרה מקגאפין הוא כלי עלילתי שמקדם את האירוע הסרט. לרוב הוא מופיע בסרטי מתח, אקשן והרפתקאות. מדובר במשהו שהדמויות בסרט צריכות להשיג או להשמיד, הקוד של הכספת, החומר הרדיואקטיבי, המסמכים הסודיים.  


היצ'קוק האמין שהמקגאפין צריך להיות אבסטרקטי במיוחד כדי שהקהל יתרכז בעלילה. דוגמה מצוינת לכך היא הסיבה שהציפורים מתחילות לתקוף בני אדם בסרט שלו "הציפורים". הדמויות בסרט מתמודדות עם המקגאפין לכל אורכו אבל לא מסבירים אותו ולא פותרים אותו. במאים אחרים דווקא מחזקים את המקגאפין והופכים אותו למרכז העלילה, למשל ב"שודדי התיבה האבודה" בו כל הסיפור מסתובב סביב מציאת התיבה. הדעות חלוקות ואפשר לעשות המון טעויות עם הכלי העלילתי הזה.


המפתחות של הצוללת


מבולבלים? בשביל זה אני פה! קחו לכם כמה דוגמאות למקגאפינים שיעזרו לכם לישון בלילה –

(המשך הפוסט כולל ספוילרים לסרטים שהאמת אם לא ראיתם, מה אתם עושים פה?)


הטבעת בשר הטבעות – מדובר כאן במקגאפין קלאסי, הטבעת היא לא רק הסיבה שכל זה קורה אלא גם המשימה העיקרית של הדמויות הראשיות בסרט. אפשר אפילו לומר שהיא יותר חשובה מהדמויות, הטבעת מחזיקה בתוכה את כל הסאבטקסט של הסיפור והעלילה כולה תלויה בה. כולם יכולים למות בדרך העיקר שהטבעת תושמד.


השטיח של לובובסקי – פה חשיבותו של המקגאפין משתנה במהלך הסרט. בהתחלה השטיח מאוד חשוב, (הוא ממש השלים את החדר) אפילו אפשר לומר שזה האירוע המחולל. אבל מהר מאוד עניין השטיח נדחק לצד ועלילה אחרת מתפתחת.


רוזבאד באזרח קיין – רוזבאד הוא מקגאפין מאוד מעניין. הרבה יגידו שלאזרח קיין אין באמת עלילה, אני חולקת על זה (אפשר לצעוק עליי בתגובות). העלילה המרכזית היא בעצם החיפוש של רוזבאד ודרך העלילה אנחנו מגלים את חייו של קיין והזרקור עובר לשם. רוזבאד דוגמה מצוינת למקגאפין אבסטרקטי, הגיבור אפילו לא מגלה בסוף במה מדובר.


מה זה בעברית מקגאפין


אמרתי שזה עניין שנוי במחלוקת, וזה נכון. הרבה תסריטאים חושבים ששימוש במקגאפין הוא זול וחסר עומק. לדעתי אפשר לדבר על זה, באושן 11 המקגאפין הוא כביכול הכסף, אבל מהר מאוד אנחנו מגלים שדני אושן רק מנסה לזכות באהבתה של טס. בלהציל את טוראי ראיין המקגאפין הוא ראיין עצמו אבל דרכו אנחנו מגלים את זוועות המלחמה. כמו כל דבר השימוש במקגאפין יכול להיות עדין וניואנסי ולא חייב להיות, נגיד, ארון הברית.


פעם הבאה שאתם יושבים לראות סרט, בדקו אם אתם מזהים מקגאפין וחוץ מזה, חייבים למצוא מילה בעברית למקגאפין.

 

15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page